Painter’s PR-stunt

Gerjo

Om potentiële afnemers te overtuigen organiseerde William Painter (uitvinder) een PR-campagne. Hij liet een groot aantal kratten met bierflessen afgedicht met zijn kroonkurken als ballast laden in het ruim van een schip. Dat voer vanuit een haven in de Verenigde Staten naar Zuid-Amerika en weer terug: een reis van enkele weken. Na de terugkeer nam Painter de proef op de som: hij verwijderde de kroonkurken om aan te tonen dat het vervoerde bier nog steeds in puike conditie was.

Het experiment met de verscheepte flessen overtuigde een aantal brouwers. De kroonkurk kende zijn definitieve doorbraak toen William Painter in 1898 een machine uitvond waarmee een brouwerijarbeider in een minuut maar liefst 24 bierflessen kon vullen en afsluiten. Rond 1910 waren flessen met kroonkurk in de VS definitief de norm geworden. In de daaropvolgende decennia zou Painters vinding de wereld veroveren.

https://www.bierschrijver.nl/2020/09/12/de-fascinerende-uitvinding-van-de-kroonkurk/